onsdag 17 juli 2013

Fynda i andrahandsbutiker

Tidigare i våras virkade jag en liten trasmatta att ha innanför altandörren. På sommaren går vi så mycket ut och in den vägen att det är bra att ha något att ställa skor och tofflor på. Eller att gnugga av grässtrån från små och stora fotsulor på.

Förra veckan började det att klia i virk-fingrarna igen, men trasklippandet lockande inte alls. För att slippa klippa beslutar jag att söka i ortens andrahandsbutiker efter material. Kanske inte helt tidseffektivt, men väldigt roligt. Jag älskar att ta gott om tid på mig och går alltid igenom (säger man så - igenom?) avdelningarna med  husgeråd och hemtextil noggrant. Nu senast botaniserade jag bland böckerna också.

Tre ställen har jag hittills varit på, men det finns några till som är värda ett besök. Myrorna har jag inte varit till på länge och blir positivt överraskad över det nya sättet att presentera varorna. Bokavdelningen och framför allt pocketböckerna är fint ordnade i bokhyllor i bokstavsordning. Jag hittar några böcker, bland annat Bodil Jönssons Tankar om tid som jag har velat läsa länge, men också en bok av Stefan Sundström som säkert kan vara berikande. Får kanske anledning att återkomma om den.

Men framför allt hittar jag till min lycka många trasmattenystan från samma tyg, ett rosa trikåtyg klippt i en bra bredd på remsorna. På Myrorna betalar man per påse som man själv får fylla. Tio kronor per fylld påse är priset och de är ungefär lika stora som mindre apotekspåsar. Om jag vore en riktig snålvarg hade jag säkert kunnat klämma ner alla nystan i en och samma påse, men det känns ovärdigt när det även för tjugo kronor är ett riktigt kap.

Även på Pingstkyrkans andrahandsbutik PMU hittar jag mattrasor. Där tar man fem kronor hektot. Det finns mest udda-nystan så till de rosa från Myrorna plockar jag åt mig alla nystan som går åt rosa, rött och vinrött. Men sedan kan jag bara inte låta bli att köpa mer och försöker i min girighet hålla mig till en blå, grön och grå färgskala. Två och ett halvt kilo och 125 kronor landar det till slut på. Absolut skäligt med tanke på vilket arbete det är att klippa.


Jag lämnar PMU-butiken nöjd över att äntligen kunna börja ett nytt virkprojekt. Men även med en vag känsla av att inte riktigt ha gjort rätt för mig; utöver mina hett eftertraktade mattrasor köper jag några pocketböcker för fem kronor styck, elva djupa tallrikar för tio styck och till sist två små ugnsformar. Den ena ugnsformen som är av vitt stengods vill man ha femton kronor för. Den andra som är i glas och från Ikea fem - fem ynka kronor!

Nu är det dags att rensa bland överflödet här hemma och skänka vidare.

2 kommentarer:

  1. Hej Lena! Jag vet ett ställe betydlig närmare din gata där du kan botanisera bland färdigklippta mattrasor. Där kostar det inte mer än typen påse bullar eller nåt annat bakat :-) Hon som äger butiken har semester nu men snart är hon hemma igen och då kan vi höras./Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter väldigt intressant! :) Vi hörs

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.