söndag 5 maj 2013

Inspirerad till återbruk

Jag har länge funderat på vad jag ska göra med alla gamla sängkläder som är utslitna.
Eller de som ingen väljer när det är dags att bädda om. De ligger bara i linneskåpet och tar plats. Nu har jag påbörjat ett nytt projekt inspirerad från en artikel i morgontidningen. Den handlar om återbruk och återvinning, något som jag gillar väldigt mycket.


Hittills har jag klippt ett gammalt påslakan till mattrasor. Jag klipper inte särskilt noga. Bredden på remsan varierar en hel del, som smalast är den kanske drygt en centimeter och som tjockast två och en halv. För att slippa skarva gör jag som man föreslår i artikeln, sluta klippa en centimeter innan kanten och vända.


Jag ska göra en trasmatta av två gamla påslakan av samma sort. Men istället för att väva ska jag virka rutor i lätthanterlig storlek och sedan sammanfoga dem när antalet är tillräckligt många. Troligtvis virkar jag ihop dem.


Rutorna är 20 maskor breda och tjugo varv höga. Förutom en ruta där remsan inte räckte riktigt. Så nu är det dags att klippa remsor av det andra lakanet. Själva klippandet är ganska tråkigt men ger tillfälle att antingen se på TV eller fundera på andra kreativa projekt.

Uppdatering: Så här blev den.

1 kommentar:

  1. Har du så det räcker med gamla lakan annars hoja till/ mamma

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.