måndag 20 maj 2013

I startgroparna

Den underbara värmen under helgen gjorde att mina odlingsandar riktigt kom till liv. En av sönerna hjälpte till att sätta rödlök, sedan petade jag ner frön för ruccola, ringblommor, persilja samt stångböna och två olika ärtsorter i jorden. Ärtsorterna och bönan odlar jag tillsammans med en rabarberplanta. Jag ska se om deras kvävebindande egenskaper gynnar rabarberns tillväxt. Men än finns mer att odla. Morötter, polkabetor och mandelpotatis ligger fortfarande och väntar på att få komma i jorden. Och så vill jag odla mer ringblommor. I höstas gjorde jag ringblomsolja som jag senare gjorde ringblomssalva av. En riktigt bra salva som flera i familjen använder. Så det vill jag upprepa.

För att kunna odla mer har jag förberett en ny odlingsyta.


Det är förhållandevis lätt att ordna en ny odlingsyta. Pallkragar fungerar bra, men helst skulle jag vilja använda någon form av kantsten. Sten i odling ackumulerar värme under dagen och jämnar ut temperaturskillnaden under natten. Därför skulle jag vilja experimentera med kantsten för att se om odlingsresultatet förändras. Men det får bli ett senare projekt.

Jag förbereder odlingsytan genom att lägga ut tidningar i ganska tjockt lager ovanpå gräsmattan. Tidningarna blöts för att de ska klibba ihop bättre. Jag har läst någonstans att det bör vara flera centimeter tjockt. Tyvärr var de flesta av våra dagstidningar lämnade till återvinning, men grannen bidrog med en kasse. Tidningarna får sticka ut utanför kanten och senare i sommar lägger jag markduk ovanpå för att försöka förhindra gräset att växa in i odlingsytan. Försöka är ordet, för gräs gör som gräs vill, och gräs har en obändig livskraft.

Fyra jordsäckar, en säck naturgödsel och tio liter hemgjord grässand har hittills fyllts i. Plus lite gräsklipp från årets första sväng med handjagar'n. För två somrar sedan blandade jag en stor mängd gräsklipp med sand. Det har fått gotta till sig och borde vid det här laget vara komposterat och kväverikt. Egentligen ska man kunna odla morötter i sand, med gräsklipp som enda näring. Men eftersom vi sedan länge komposterar hushållsavfall och nyligen har börjat med bokashi så kommer matavfallet att användas som jordförbättrande näringskälla som berikar mikrolivet i odlingen.

Grannen bidrog förresten inte bara med tidningar, utan även arbetskraft. Eller rättare sagt, båda grannarna bidrog med arbetskraft. På vardera sida om vårt hus bor treåriga tjejer som gärna hjälper till. Att vattna tidningar med slang är nog bland roligaste - både för min son och grannarnas flickor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.