lördag 27 april 2013

Bokashi

Äntligen har de kommit, grejerna till mitt senaste kompostexperiment. Jag är så ivrig. Och det känns som att jag har fått en ny leksak.


Jag har skickat efter ett uppsättning grejer för att börja med bokashi. Det är en komposteringsmetod för matavfall, där man med hjälp av effektiva mikroorganismer jäser avfallet. Mina grejer har jag beställt på bokashi.se och där beskriver man metoden så här:

Bokashikompostering är ett enkelt och smart sätt att omvandla matavfall till jordförbättring och gödning helt utan kemikalier. Hemligheten är Bokashiströ - en speciellt blandning av effektiva mikroorganismer och vetekli. Allt vanligt matavfall som kött, grönsaker och kaffesump får jäsa i en lufttät hink tillsammans med mikroberna.
Matresterna bryts inte ner och ruttnar utan spjälkas upp och behåller sina proteiner, vitaminer, mineraler och näringsämnen som sedan berikar jorden när det grävs ner. Det viktigaste av allt är kanske att Bokashi återför kolet till jorden och det blir varken koldioxid eller metan.
Nu är jag förväntansfull ägare av två bokashi-hinkar med lock, en påse bokashi-strö, en ströare med måttskopa och en mugg för lakvatten. Här om kvällen övergav vi för alltid den gamla vanliga matavfallshinken och började fylla på i ena bokashi-hinken istället. Från återförsäljaren säger man att varje liter avfall ska strösslas med en till två matskedar bokashiströ. Så här i början tar jag två för att ge processen en kickstart. När hinken är full ska den bara vara i ett par veckor och få jobba klart på egen hand. Sedan kan man gräva ner innehållet i sina odlingar eller efterkompostera tillsammans med jord.

Det kommer att bli en spännande odlingssäsong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.