måndag 21 januari 2013

Tuppen gal

Nära där vi bor finns kvarter med thailändare som lever under enkla förhållanden.


Där någonstans bor också en tupp som troligtvis är galen. Eller förhoppningsvis något annat som jag just nu lägger energi på att försöka klura ut. För jag vill inte gärna sätta stämpeln galen på den. Jag skulle inte vilja få den stämpeln på mig, så därför vill jag inte sätta den på någon annan, eller annat, heller. Även om just den här tuppen är lite annars, eljest och udda.

Så här är det: tuppen galer inte på morgonen utan på kvällen och natten! Nu senast drog den igång tjugo över elva på kvällen. Men slutade ganska snabbt. Natten innan harklade den sig vid halv två och höll sedan på ett bra tag.

Min teori kring varför det är så är kanske lite långsökt, men just nu känns den i trötthetens spår ganska rimlig. Alltså, tuppar brukar användas som väckarklockor. De galer i gryningen för att tala om att nu är det dags att stiga upp och börja göra rätt för sig. Eller brukar och brukar. Hos oss i Sverige och västvärlden brukar tuppar inte göra det nu för tiden, men de brukade det under det gamla bondesamhällets tid. Och här i kvarteret nära där vi bor finns en ganska stor skara människor som nog knotar på dagarna lång för att få ihop till brödfödan. Så här brukar de nog stiga upp arla tidigt. Så än så länge anser jag att teorin håller. Tuppar används alltså som väckarklockor.

Därför klurar jag på om den här tuppen är dresserad. Kanske har dennes ägare behov av att stiga upp på natten. Kanske behov av att uträtta några sysslor som inte hinns med dagtid, eller som bara kan utföras nattetid. Troligtvis är det inte helt noga med tiden, sysslorna kan göras med något varierad starttid, men alltid på natten. Det är nog därför som ägaren har dresserat tuppen att gala när ägaren behöver. Inte som det är brukligt i gryningen när det börjar bli ljust ute. För ljust är det inte när tuppen drar igång.

Vilka orsaker och skäl det nu än finns till att tuppen gal på natten och inte på dagen, så stör den faktiskt en aning. Vi sover gärna med ett fönster eller balkongdörren öppen något. Nätterna är inte så varma än, så man kan gärna låta nattkylan svalka sovrummen istället för air conditioner eller oscillerande fläktar. Och åtminstone ett fönster per sovrum är försedd med myggnät, så myggor behöver man inte oroa sig för när man ska sova. Bara tuppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.